Reacties
juli/augustus/september 2005
Reageer op de
vraag-en-antwoorden of op de website via beste@beatrijs.com
of door het invullen van het formulier.
De reacties worden hieronder geplaatst, tenzij u er bezwaar tegen heeft.
Alle eerder op deze site gepubliceerde reacties:
- Reacties april/mei/juni 2005
- Reacties januari/februari/maart 2005
- Reacties september/oktober/november/december 2004
- Reacties juli/augustus 2004
- Reacties april/mei/juni 2004
- Reacties december 2003/januari/februari/maart 2004
- Reacties september/oktober/november 2003
- Reacties juni/juli/augustus 2003
- Reacties mei 2003
- Reacties 3; Reacties 1
N.B. Zie voor meer reacties op de problemen die deze week in Trouw staan Beatrijs in Trouw.
Uw reactie aan 'Mijn schuld niet' (die zich beklaagt over klanten in zijn fastfoodrestaurant die onduidelijk bestellen) was volkomen terecht. Alleen.....:ik miste iets wezenlijks over de eigen verantwoordelijkheid die het personeel in een restaurant heeft. Ik heb het zelf al eens een paar keer meegemaakt dat een klant onduidelijk bestelde en dat er iets mis ging daardoor. Dat was niet alleen de schuld van de klant maar ook (en m.i.vooral) van degene die bediende. Als er er enige twijfel is over wat de klant bedoelt moet je zorgen voor 'feed-back' en vragen wat precies de bedoeling is (c.q. concluderend herhalen wat de klant kennelijk bedoelt, om te controleren wat de klant exact wil). In de communicatie hebben immers beide partijen hun verantwoordelijkheid voor het goed overbrengen én het goed het goed begrijpen en verwerken van die boodschap! Het personeel in een restaurant is wat dat betreft maar al te vaak te gemakzuchtig of niet attent genoeg.....
Jaap R.
Ik lees uw rubriek altijd met de nodige
aandacht en interesse. Vaak ben ik het met uw antwoord eens en soms dus
niet. Het antwoord onder 'Beste
Aangevallen' in de Weekendgids
van zaterdag 10 september j.l toont, dat Nederland niet weet hoe het met
de naam na huwelijk (of geregistreerd partnerschap) is gesteld.
Ik ben ambtenaar van de burgerlijke stand geweest en heb derhalve veel met
deze materie te maken gehad. Nu ik sinds 1 september in de FPU zit, heb ik
de gelegenheid u lastig te vallen
In het kort zal ik aangeven wat de naam na huwelijk in Nederland doet.
Sinds 1811 kennen we de (geregistreerde) geslachtsnaam in Nederland. In
dat jaar werd de burgerlijke stand ingevoerd (geboorte-, huwelijks- en
overlijdensakten). Een ieder draagt de geslachtsnaam die in zijn
geboorteakte is vermeld. Van 1811 tot 1997 kreeg een kind geboren uit een
huwelijk de geslachtsnaam van zijn vader en een kind van een ongehuwde
moeder kreeg haar geslachtsnaam.(Er kunnen nadien wijzigingen optreden,
maar die laat ik gemakshalve buiten beschouwing) Sinds 1 januari 1997
hebben de ouders de keuze een van hun beider geslachtsnamen te kiezen voor
hun kind. Een kind van een ongehuwde moeder krijgt gewoon haar
geslachtsnaam.
Een persoon die gaat trouwen behoudt ook in zijn huwelijk de geslachtsnaam
die hij bij zijn geboorte verkregen heeft. Annelies de Groot die trouwt
met Herman van Puffelen, blijft na huwelijk rechtens de geslachtsnaam 'de
Groot' bezitten. Haar paspoort, rijbewijs, uittreksel uit de gemeentelijke
basisadministratie vermeldt altijd haar eigen geslachtsnaam 'de Groot' .
Daarnaast kan in het document worden aangegeven dat zij echtgenote is van
'van Puffelen'. Maar rechtens blijft zij dus de geslachtsnaam 'de Groot'
dragen. Dat was ik 1811 zo en is nu nog zo.
Ook in de akten van de burgerlijke stand zal Annelies steeds met de
geslachtsnaam 'de Groot' worden opgenomen. (Dit is anders gegaan bij de
kinderen van Willem-Alexander en Maxima, waarin de naam 'Zorreguieta' niet
voorkomt.Foutje lijkt mij)
Echter, in het maatschappelijk verkeer gingen gehuwde vrouwen de naam van
hun echtgenoot voeren, (die verkregen zij dus niet rechtens). De
wetgever heeft op een zeker moment gemeend om het gebruik in het
maatschappelijk verkeer van de naam van de echtgenoot ook juridisch te
moeten vastleggen. Sinds 1 januari 1970 was in het Burgerlijk Wetboek
opgenomen (art. 9) dat een vrouw die gehuwd is of die gehuwd is geweest en
niet is hertrouwd, steeds bevoegd is de geslachtsnaam van haar man te
voeren of op de in het verkeer gebruikelijke wijze aan de hare te doen
voorafgaan. Op 1 januari 1997 is deze bepaling herzien en geldt het niet
alleen voor echtgenoten maar ook voor geregistreerde partners. De huidige
bepaling geeft de volgende mogelijkheden aan voor Annelies en Herman:
Zij kunnen gebruikmaken van de naam van hun echtgenoot op de volgende
manieren:
Herman Annelies
van Puffelen
de Groot
de Groot van Puffelen
van Puffelen- de Groot de Groot-van Puffelen
de Groot-van Puffelen
van Puffelen-de Groot
Echtgenoten of geregistreerde partners hoeven de keuze niet op elkaar af
te stemmen. Welke naam je in het maatschappelijk verkeer gebruikt kan
worden geregistreerd in de gemeentelijke basisadministratie. Betrokken
worden dan aangeschreven (vanuit de gemeentelijke basisadministratie) met
de naam die zij wensen.
Rechtens behouden zij dus hun geboortenaam:Annelies blijft 'de Groot' en
Herman blijft ' van Puffelen'. Er kan dus een verschil zijn tussen de naam
die je rechtens bezit en de naam die je in het maatschappelijk verkeer
voert. Wat ik hier beschreven heb geldt voor Nederlanders die in Nederland
trouwen. Voor vreemdelingen geldt hun eigen recht en als men in het
buitenland trouwt kan het ok weer anders zijn.
Beste Aangevallen moet eens in zijn trouwboekje kijken. Daarin zal hij
zien dat de geslachtsnaam van hem en zijn vrouw voor en na het huwelijk
precies hetzelfde is. Dit trouwboekje kan hij ook tonen aan zijn
familieleden. Weten die ook meteen hoe het in elkaar steekt. De vrouw van
Beste Aangevallen heeft dus helemaal het recht en haar geboortenaam aan
haar zijde.
Henk V.
Ik ben een trouwe lezer van uw rubriek
in Trouw en ben het in de meeste gevallen ook wel met uw zienswijze eens.
Maar deze week struikelt u toch over het voeren van de 'eigen
naam'.
Toen ik 30 jaar geleden op 30-jarige leeftijd de relatie met mijn man
wilde bestendigen in de vorm van een huwelijk, behoorde de naam die ik van
mijn vader (!) had gekregen bij mijn persoonlijkheid en mijn carrière.
Inmiddels hadden enkele vrouwen om mij heen al een eerste ronde huwelijk
achter de rug en begon het gejojo met namen. Omdat ik dat nogal
schizofreen vond en geen enkele man na een huwelijk zijn naam wijzigt of
opgeeft ben ik e.e.a. gaan nazoeken (ik spreek dus van 1975). Ben altijd
zeer geëmancipeerd geweest - overigens niet te verwarren met
feministisch.
Uit het burgerlijk wetboek van toen (en lang daarvoor) bleek dat een vrouw
niet gerechtigd noch verplicht was, de naam van haar echtgenoot te dragen.
Het was een gewoonte (waarbij overigens, wanneer een gescheiden vrouw de
naam van haar man bleef dragen en deze het daar niet mee eens was, e.e.a.
wel via de rechter moest worden afgedwongen). We spreken daarbij
natuurlijk wel van een periode waarin de meeste vrouwen (financieel)
afhankelijk van hun echtgenoot waren.
Het feit dat de vrouw juridisch geen recht of plicht heeft de naam van
haar man te dragen blijkt ook uit het feit (mijn onderzoek uit 1975) dat
Justitie altijd de geboortenaam van een vrouw zal gebruiken en niet die
van haar (huidige) echtgenoot.
Dus besloot ik gewoon onder mijn eigen naam verder te gaan. Ik zei altijd
"ik heb bij mijn huwelijk mijn eigen naam gehouden en mijn man de
zijne".
Mijn man heeft trouwens altijd heel positief gestaan tegenover deze
beslissing.
Eigen naam voeren had toch wel wat voeten in de aarde, maar het is me met
bovenstaande juridische argumentatie altijd gelukt!
De meeste tegenwerking, c.q. onbegrip in deze komt van mijn eigen
soortgenoten; waarvan de meesten een huwelijk (en dus voor de meesten een
andere naam) als een verworvenheid en nieuwe status zien. Dus, na dertig
jaar moet ik af en toe nog steeds aangeven dat ik anders heet dan mijn
man. Ik heb mijn huwelijk overigens altijd een zaak tussen mijn man en mij
gevonden en ik hoef naar buiten toe geen rekenschap te geven of ik wel of
niet getrouwd ben.
Het voeren van mijn eigen naam is indertijd mijn eigen keuze geweest, niet
gebaseerd op een voorbeeld van een ander. Maar bepaalde ontwikkelingen in
de maatschappij beginnen soms tegelijkertijd op verschillende plaatsen. En
zo zie je tegenwoordig bij geboorteadvertentie vaak twee namen; getrouwd
of niet. Ik denk overigens dat mijn voorbeeld wel navolging heeft gehad in
mijn directe en indirecte omgeving; althans mijn uitleg was vaak een
eye-opener.
U kunt zich voorstellen dat ik de ontwikkelingen op dit gebied in
Nederland heb gevolgd. Uw bewering dat vrouwen sinds 20 jaar mogen kiezen
welke naam ze houden is dus niet correct, want dat was al zo. Wel kan
gekozen worden voor de familienaam van de vrouw als gezinsnaam; met name
wanneer er kinderen worden geboren. Een voorbeeld daarvan is bijv. Daphne
Deckers, haar kinderen dragen de naam Deckers en niet van haar man Richard
Krajicek (kan me wel voorstellen dat ze hun kinderen liever in de
anonimiteit van de naam Deckers laten opgroeien).
Tonny M.
Het probleem van iemand terechtwijzen
als die persoon in een stiltecoupé
aan het bellen is, is ook dat de sticker wel aan de buitenkant van de
wagon hangt, maar niet aan de binnenkant! Het is dus onmogelijk het bewijs
te laten zien ("Kijk, daar staat het, u mag hier niet
telefoneren!"), zoals dat bij roken wel kan.
Kees H.
In dat geval moet de NS de stickers gaan omplakken. Of beter nog,
ervoor zorgen dat de stickers zowel buiten als binnen hangen. Iemand moet
de NS daarop wijzen, een brief schrijven of zoiets. Ik zal uw reactie op
mijn website plaatsen in de rubriek 'Reacties'. Misschien haalt het nog
wat uit.
Beatrijs
Door het vork-op-bordprobleempje
in Trouw van 20 augustus werd ik herinnerd aan een regel die ik
vroeger eens van iemand gehoord heb: leg nimmer de vork met de punten naar
beneden op het bord, want dit kan onaangenaam gekras veroorzaken. Ook het
zien van een vork met de punten naar beneden op een bord kan bij gevoelige
mensen de associatie met een dergelijk gekras oproepen.
Waar zijn de grenzen van gevoeligheid? Ik kende iemand die witheet werd
als een tafelgenoot met de vork zijn/haar tanden raakte.
Vincent L.
Ik ben een groot fan van wat u schrijft!
Zelf werk ik in een internationaal milieu en observeer ik dagelijks met
veel plezier de verschillen in cultuur en omgangsvormen tussen mensen uit
verschillende Europese landen.
Zojuist las ik een
brief waarin een Nederlandse
jongen zich beklaagt over het feit dat zijn Russische vriendinnetje hem
laat betalen voor de drankjes en uitjes. In uw antwoord spreekt u uw
vermoeden uit dat Russische mannen niet per definitie alles betalen voor
het meisje. Uit eigen ervaring en ervaring van vriendinnen kan ik echter
zeggen dat zij dit wel doen. De Russische man is trots en zal daarom zelfs
niet accepteren dat het meisje betaalt! Het gaat niet alleen om een
boyfriend-girlfriend relatie, ook in gewone vriendschappen wordt het als
vanzelfsprekend beschouwd dat de man betaalt. Hij voelt zich in zijn ego
aangetast als zou blijken dat hij niet genoeg geld heeft.
Bulgarije/Roemenië: iets losser in dit verband, de mannen zullen uit
hoffelijkheid nog wel betalen maar ik heb ook meegemaakt dat we half half
betaalden, met of zonder morren.
Mijn leeftijd en de leeftijd van mijn vrienden is (rond de) 28 jaar.
José D.
Even een reactie op die alleenstaande,
want ook ik ken als geen ander het probleem. Zo'n 22 jaar ben ik als
alleenstaande door het leven gegaan en ook ik had het probleem van die
ellendige Kerstdagen en wat doe ik met oudjaar. Iedere keer het gevoel er
nergens bij te horen. Bij m'n zus kreeg ik op het laatst het gevoel, niet
meer welkom te zijn, het derde been gevoel en bleef er weg. Daar zat ik
dan, helemaal alleen in een leeg huis. Even ging dan de telefoon om 12 uur
en klonk dan GELUKKIG NIEUWJAAR en dan was het weer stil.
Ik wilde dat niet en heb besloten, maar eens niet thuis te zijn met oud-
en nieuwjaar.
Ik had een adresje op de kop getikt in Duitsland. Prettige mensen, die een
familiehotelletje runnen.
Ik kwam daar al enkele jaren en het idee werd al geopperd, het oudjaar ben
hen te vieren. Dat heb ik toen gedaan en het verraaste me ook, dat er ook
enkele vaste gasten meer waren.
Zo ben ik de laatste 8 jaar onder de pannen. Geen probleem met waar ik
naar toe ga. Misschien ook een oplossing. Wellicht zijn er ook
mogelijkheden in de buurt. Het lijkt me stug, dat er niet iets voor
alleenstaanden wordt georganiseerd.
A. Willemsen
Met hoofdschudden dit
relaas en uw advies gelezen. Ik heb de nodige verhuizingen achter de
rug, zowel binnen Nederland als internationaal. In de meeste gevallen
zitten je nieuwe buren niet op je te wachten (want hebben al een sociale
infrastructuur). Dit met uitzondering van bv buitenlanders of mensen uit
een andere regio omdat die in hetzelfde schuitje zitten. Men kijkt de kat
uit de boom, reageert stug en afhoudend, of kankert dat de verhuisploeg de
lift te lang bezet houdt (is mij echt overkomen en in Nederland meer dan
elders). Dat vind ik slechte voorbeelden. Na iedere verhuizing moeten
nieuwe contacten worden gelegd. Dat is interessant en (in-)spannend,
waarbij het initiatief meestal bij de nieuwkomer ligt.
Hier nu een geval van iemand die je niet zoveel tegenkomt, namelijk de
autochtoon die zelf de nieuwe buren verwelkomt met een leuke geste. Geen
stugge Hollander die stiekum door de gordijnen loert en verder alleen maar
"môge" zegt, maar iemand die het initiatief neemt, kennis wil
maken en langskomt voor een babbel met een fles champagne.
Nu is dit geen verjaardagscadeau) bedoeld om aan de prive-collectie van de
ontvanger toe te voegen zonder dat de bezoeker enige aanspraak heeft. Het
is een geste om samen een glas te drinken - dit is mijn interpretatie die
voortkomt uit enige ervaring. Leuk. Dacht ik. Want er is kennelijk een
probleem: de stugge en afhoudende partij zit nu plotseling aan de andere
kant: de nieuwkomer.
Uw advies - fles in ontvangst nemen, buur wegsturen, en misschien wel eens
een keer een kop koffie geven - is buitengemeen bot en onbeschoft jegens
iemand die zich een goede buur toont en het ijs wil breken met een praatje
en een drankje. Dit is werkelijk het summum van
"heb-ik-soms-iets-van-je-aan" achtige benepenheid. Dat het
bezoek op dat moment niet uitkomt (snap ik maar weet die man misschien
niet) rechtvaardigt een dergelijke houding niet. In dat geval leg je dat
uit en maak je een afspraak om de fles in een paar dagen gezamenlijk te
drinken. Uw vergelijking met badschuim die niet voor een gemeenschappelijk
bad bedoeld is, ter onderbouwing van uw advies, slaat echt als een tang op
een varken.
Afsluitend: ik kan me voorstellen dat, gezien het algemene
verwachtingspatroon, een geinteresseerde (u noemt dit wat pejoratief:
nieuwsgierige) buur wat bevreemdt. Deze geste is echter positief en een
botte afhoudende reactie is iets wat gecorrigeerd, en niet onder het mom
van etiquette bestreden moet worden.
Auke B.
Zojuist heb ik uw site zitten bekijken en ik heb
met mijn mond open gezeten door de ongelofelijke
onzin die u verkoopt. Dit moet gewoon een grap site zijn die we
eigelijk niet serieus moeten nemen. maar toch kan ik het niet laten om een
reactie te geven.
En dat heb ik het over het topic wel of geen kinderen! Het kan u niet
bevatten dat er ook nog werkelijk mensen zijn die absoluut GEEN kinderen
willen he? Kindervrij word dat tegenwoordig genoemd. Het is gewoon
belachelijk wat voor advies u geeft. Advies is eigelijk niet het juiste
woord.
Kinderen krijgen is voor vrouwen nu eenmaal belangrijker dan voor de man,
schreef u. Er is hier een man in kwestie die geen kinderen WENST, maar u
adviseert om toch maar gewoon de man te verplichten om een kind op de
wereld te knikkeren die niet gewenst is!!! Wat denkt u in hemelsnaam! Fijn
voor dat kind die niet gewenst is door beide ouders!
Het huwelijk is bedoeld ( instituut) om daar in kinderen te laten
opgroeien. bla bla bla. ik ben heel gelukkig getrouwd, en we hebben daar
geen ene kind bij nodig gehad. Een huwelijk is een verbintenis tussen twee
mensen! Dat is een huwelijk en niet een vrijbrief om een kind te mogen! Ik
ben getrouwd omdat ik van mijn man houd en absoluut niet omdat ik dan
kinderen zou mogen hebben.
Beatrijs denk eens na, ga eens een bezoekje plegen op het
kindervrij.pagina. Daar kom je genoeg mensen tegen die gewoon weg kinderen
niet willen. Niet omdat ze ze haten, ze vinden ze niet leuk. Het leven is
prima zo, de mensen zijn tevreden met wat ze hebben!
Dus nogmaals verbreed je horizon Beatrijs........ kinderen zijn niet nodig
om een gelukkig leven te hebben! Dit is het jaar 2005, wake up.
Wepa
Verplichten is mijn stijl niet.
Iedereen is vrij om kinderen te krijgen of juist niet. Maar huwelijken of
stellen, van wie de een wél kinderen wil en de ander niet, hebben een
groot probleem. Het is jammer, maar de kinderwens is nu eenmaal niet te
vergelijken met het verlangen een kanariepiet in een kooitje te bezitten.
Over de kanarie kan vaak nog wel een compromis worden gevonden (oké,
vooruit, maar alleen in de keuken), maar over kinderen krijgen niet. Het
is ja of nee.
Vrouwen willen nu eenmaal meestal een kind. In ieder geval 80 procent van
de vrouwen. Als vrouwen zich neerleggen bij de wil van hun man om
kinderloos te blijven, dan creëert dat een probleem in het huwelijk. Dan
kun je nog zo veel van elkaar houden, maar de relatie verzuurt. Je
moet als man en vrouw ongeveer dezelfde opvattingen hebben hierover,
anders mislukt het. Iemand die alleen gelukkig kan zijn op het platteland
in een stille omgeving kan ook beter niet getrouwd zijn met iemand die
zich alleen in het bruisende stadsleven thuisvoelt.
Iemand die heel graag een kind wil, moet niet getrouwd zijn of samenwonen
met iemand die niks van kinderen wil weten. Zo eenvoudig ligt het. Dan
zijn ze niet geschikt voor elkaar. Een goede manier om hierachter te komen
is om de ander een ultimatum te stellen: Oké, jij wilt geen kinderen?
prima, dan ben ik hier weg.
Beatrijs
Ik geniet iedere week weer van uw moderne
manieren. Ditmaal vooral van "Bijna over de rand".
Heerlijk die lichte ironie. Ikzelf zou er echter nog één zinnetje aan
hebben toegevoegd. Na "neem contact op met de mensen die iets doen in
de kerk" verwachtte ik eigenlijk: "of ga eens naar een
kerkdienst."
Ik herinner mij dat ik ooit als jong diaken bij iemand aan de deur kwam,
(het zal ook wel voor geld geweest zijn) en toen een snauw kreeg: "Je
hoort nooit iets van de Kerk!"
Ik heb toen zo vriendelijk mogelijk gantwoord: "Maar u weet toch waar
de kerk stáát?"
Hélena B.
In één van uw antwoorden
(communicatie- stiefoma)
schreef u dat "bonma" de Belgische benaming is voor schoonmoeder
en vaak ook voor oma gebruikt wordt. Schoonmoeder in het Frans is
"belle-mère" en in het Vlaams hebben de woorden
"schoonmoeder en schoonvader" dezelfde betekenis als in
Nederland, "bomma en bompa (fonetisch)" zijn, in het Vlaams, de
grootouders van een kind. De laatste jaren gebruiken echter
steeds meer Vlamingen (spijtig genoeg) oma en opa omdat dat minder oud
klinkt in hun oren.
Fabienne T.
Geachte mevrouw T.,
U hebt gelijk, ik heb me vergist. Bomma en Bompa is in de eerste plaats
oma en opa, en wordt soms ook weleens (als er kleinkinderen) zijn door
schoonkinderen als aanspreekvorm gebruikt.
Ik zal het veranderen in het stukje.
Beatrijs
