Reacties 3
Als u reacties of vragen heeft over de website of over de problemen en antwoorden, kunt u die e-mailen naar beste@beatrijs.com of u kunt het formulier invullen.Voor eerdere reacties zie: Reacties (2).
12-04-2003
Een oma die bijdraagt aan de opvoeding van haar kleinzoon en dat joch
daarin een pak op de billen geeft,
krijgt van u de wind van voren. Terwijl een minnares
(die niet wil dokken) die bijdraagt aan de verwoesting van een huwelijk,
een bontjas verdient, als we u mogen geloven.
Wat zijn dit voor moderne manieren?
A.W.
12-4-2003
Als oma van vijf kleinkindjes waar ik
vaak bij oppas, heb ik van mijn zoons en dochters toestemming om, als dat
nodig is, tikken uit te delen. Het komt voor dat zo’n kleintje niet voor
rede vatbaar is, dan krijgt die naar behoren op de blote billetjes, zoals
het vroeger met mijn eigen kinderen ook gebeurde. Oma is wel goed maar
niet gek en niemand zal met haar de kachel aanmaken, zeker geen kleinkind
dat pas uit de luiers is. Geen van mijn kinderen is tegen slaag voor de
billen. Met die veranderde houding jegens lijfstraffen valt het dus nog
wel mee. U mag best weten dat onze familie het betreurt dat er op de
crèche en de school geen klappen door leidsters/onderwijzers aan de
ongehoorzame kindjes worden gegeven. Daar zou men zo toestemming voor
krijgen! Ik hoop u duidelijk te hebben gemaakt dat er heus nog wel mensen
zijn die slaag handhaven in de opvoeding. Maak daar alstublieft geen paria’s
van.
mevr. v. L.
12-4-2003
Als moeder van drie kinderen - 8 jaar, 6 jaar
en 3 jaar oud, wil ik reageren op uw antwoord op de brief
van een oma met losse handjes.
U schrijft o.a. over de algemene afkeer van slaan als opvoedmiddel. Dit is
een demagogie - gecreëerd door een handjevol pedagogen, die hun
spandiensten aan de ouders willen veiligstellen, zij gaan daarbij zo ver:
dat zij ouders bij wet willen laten verbieden, dat deze hun kinderen
corrigeren. Alternatieven voor slaan, prima, maar de uiteindelijke keuze
is aan de ouders.
Als moeder geloof ik in de heilzame werking van billenkoek, het spreekt
voor zich, dat de opa's en oma's van mijn kinder- en, mijn permissie
hebben om eveneens billenkoek uit te delen, wanneer zij op de kinderen
passen. Ik vind dat kinderen hebben te gehoorzamen aan de volwassenen, die
op dat moment voor hen zorgen.
Er is volgens mij een wezenlijk verschil tussen een oma, die
tijdens het oppassen haar kleinkind
billenkoek geeft, en een crècheleidster
die dik betaald krijgt om voor andermans kind te
zorgen; die hoeft geen bijdrage te leveren aan de opvoeding van
het kind. Dat de oma in kwestie haar excuses aan haar dochter zou moeten
maken en haar kleinzoon niet langer mag slaan, ben ik dus niet met u eens.
Ik heb nog steeds groot respect voor uw inzicht en adviezen,
die u mensen geeft, maar vind wel dat mensen die positief denken over
slaan van kinderen (billenkoek) niet verplicht moet worden, hun manier van
opvoeden af te zweren.
Wilma G.
19-03-2003
Ik hou het kort. In de krant van 15 maart las ik over de dame
die er moeite mee had om de helft van het diner met haar getrouwde
minnaar te betalen. Ik begrijp uit uw reactie dat u tot de nadelen van een
relatie met een getrouwde man niet rekent, dat de minnares meewerkt aan en
dus medeverantwoordelijk is voor een leven in onwaarachtigheid. Op de
gezinsellende kan men wachten. Ik ben er verbijsterd over dat u tot
moderne manieren rekent dat liefde verwordt tot "veroveren" en
"iets beters krijgen". Mijn hemel, wat een armoe. Ik hoop dat u
zich af gaat vragen waar u in godsnaam mee bezig bent, en wens u het
beste.
O.
Beste Beatrijs,
J. De Wolf
18-02-2003
Beste Beatrijs,
Over het algemeen vind ik uw adviezen erg leerzaam. Toch moest ik naar
aanleiding van een probleem over een bepaalde fysiotherapeut
even reageren. Ik ben het namelijk absoluut niet met u eens dat de
verstandhouding helemaal geen rol speelt.
Het is namenlijk onprofessioneel als een fysiotherapeut over haarzelf
spreekt zonder de betreffende patient de aandacht te geven die nodig is.
Het gesprek dat een fysiotherapeut voert moet gaan over die patient en de
problemen die die ondervindt in het dagelijkse leven en de invloed daarvan
op de te behandelen klacht.
Als een patient het gevoel heeft dat er niet naar haar geluisterd wordt is
dat een kunstfout van de fysiotherapeut. Ik zou dan ook eerst open kaart
spelen met de betreffende fysiotherapeut, indien er geen verbetering
optreedt zou ik wel degelijk naar een andere opzoek gaan.
Margot J.
Beste Jacqueline,
In principe heb je natuurlijk gelijk dat het altijd beter is de communicatie open te houden. In dit geval denk ik echter dat het om niet heel dichtbije mensen (van de gewonde moeder) gaat. Het gaat om vage kennissen die reageren vanuit een aasgierachtige sensatie-mentaliteit. Ik weet niet waarom ik dat denk, maar dat is mijn intuïtie. Hoe dan ook, misschien zijn het alleen maar domme mensen met ondoordachte opmerkingen, dan nog denk ik dat de moeder in dit geval niet de taak heeft om overal maar consideratie mee te hebben. In zo'n situatie verlies je altijd vrienden. Huwelijken gaan eronder kapot. Het is al zo verschrikkelijk moeilijk om je leven een beetje bij elkaar te houden dat je niet ook nog eens verwacht kunt worden om bij al je verdriet domme mensen-zonder-een-greintje-empathie op te voeden tot betere communicatie-methodes. Dat hoeft niet. Wat mij betreft is de moeder daarvan vrijgesteld. De rouwende, de nabestaande heeft niets aan het contact met zulke mensen. Hij/zij kan z'n energie beter besteden aan de mensen die wel dichtbij staan, en die ook al fouten genoeg maken, maar hen vergeef je het wel.
Beatrijs
15-02-2003
Regelmatig lees ik de reacties die u geeft op vragen van lezers. Ik ben
daarin geinteresseerd als hulpverlener en omdat u zich ook presenteert als
psychologe, ben ik altijd nieuwsgierig naar de nuance die u tracht aan te
brengen. Af en toe ben ik hoogst verbaasd over de reactieve houding van u
inzake bepaalde vragen van lezers.
Zo ook de reactie op de eerste vraag van een
moeder die een vraag stelt over de reactie van mensen op haar
overleden dochter.
U presenteert zich als deskundige dus uw mening heeft ook iets meer waarde
dan die van de eerste de best onbenul. Wat schetst mijn verbazing als ik
lees dat u de reacties van mensen ronduit verachtelijk noemt en u mensen
adviseert hen nooit meer aan te kijken. Ik denk dat iemand hier niets mee
kan en wat u doet is mensen van elkaar scheiden i.p.v. een genuanceerde
uitleg te geven over onhandig de omgeving soms reageert in tijden van rouw
en hoe je daar dan zelf mee om zou kunnen gaan. Ik heb echt met de grootste
verbazing gelezen wat u iemand adviseert. Het lijkt wel of uw eigen
boosheid de boventoon voert in deze reactie. Ongelooflijk.
Vanuit eigen ervaring weet ik dat de omgeving soms heel vreemd kan
reageren maar dat het dan ook van je eigen reactie afhangt hoe je verder
kunt met die ander.
De eenzamheid kan soms groot zijn en aanzetten tot het verbreken van contacten
lijkt me ongewenst. Je hebt juist de ander nodig in dit proces. Als dit
het niveau moet zijn van deze rubriek...
Paul L.
11-02-2003
Mag ik enige aanvulling geven op het door U gestelde
in Trouw over "rechts
of links lopen naast een dame".
Ik heb destijds geleerd, maar praat nu over eind 20er jaren
van de vorige eeuw,dat ik altijd aan de trottoirkant moest lopen als ik
met een meisje/dame uitging.
Komt voort uit de bescherming van het zwakke geslacht (hoe durf ik dat nu
nog te zeggen!).
H. Vooren
10-02-2003
Graag reageer ik even op uw antwoord aan "Hou
me vast" in Trouw d.d. 8-2-2003.
Als ik uw foto in de krant bekijk lijkt u me nog aardig vief; in
geestelijk opzicht heb ik zo mijn twijfels. U zou wel eens dementer kunnen
zijn dan u er uit ziet. Om te gaan dementeren hoef je nl géén 87 te
zijn. Mijn buren hebben ook een grote eikenboom in de tuin. Als u een
klein beetje verstand van zaken had, zou u weten dat een eik de hele
winter door tot aan het volgend voorjaar bladeren verliest, vuilnisbakken
vol! Bovendien neemt de boom licht en zon weg. Mijn buren zijn zo
fatsoenlijk de boom regelmatig flink te snoeien, zodat de ongemakken
beperkt blijven. Misschien kunt u dat uw "Hou me vast"
schrijfster ook aanraden, want niet zíj is hier het slachtoffer, maar de
buurvrouw. U zou ik willen adviseren: bezint eer ge antwoordt. Het
beste met uw gezondheid.
J. G.-M.
Naar aanleiding van vraag/antwoord ten aanzien van het aan welke zijde te lopen kan ik niet nalaten U te melden wat ik ooit eens daarover gelezen heb. Het zou zo geweest zijn, dat bij een ongetrouwd stel de heer rechts diende te lopen, omdat de knoop-
Hilde v.d. B
8-02-2003
De vraag van Gentleman
en het antwoord zijn niet helemaal compleet. Het rechtslopen geldt niet
alleen voor vrouwen maar ook voor oudere of belangrijke mannen.
Voorts is (was) het zo dat je de dame niet altijd rechts liet lopen,
namelijk als dat de kant van de rijweg is. Met name in Engeland (met links
verkeer) komt dat het meeste voor!
Leo R.
28-12-2002
Beste Beatrijs,
Uw rubriek mag zich elke week in mijn warme belangstelling verheugen. Hoe
mensen in onze samenleving invulling geven aan hun relaties met anderen,
hoe ze vanuit uiteenlopende achtergronden diverse soorten relaties
onderhouden, en waarom, vind ik boeiende onderwerpen.
Tegelijkertijd kan ik me behoorlijk aan uw rubriek ergeren. Wat me stoort
is de overheersende suggestie dat u de wijsheid in pacht heeft. Uw
antwoorden zijn zonder uitzondering dwingend dan wel belerend van toon. U
weet altijd precies wat de briefschrijvers moeten doen of laten. Zij, of
de degenen met wie ze niet zo goed raad weten, dienen steevast zus of zo
te handelen.
Volgens mij is de werkelijkheid, gelukkig, veelzijdiger. Ik zie om me heen
dat er oneindig veel moderne manieren zijn. En de mensen redden zich er
wonderwel mee. Ze maken boeiende keuzen. Het ene stel geeft een groot
feest bij hun vijfentwintig jarig huwelijk, het tweede laat zich verwennen
door de kinderen, het derde stel gaat luxe op vakantie, het vierde stel
geeft een donatie aan een goed doel en het vijfde stel doet niets. Alles
kan. De één volgt de regels van z´n familie, soms met pijn in het hart,
de ander niet; ook soms met pijn in het hart. Je ziet mensen brokken maken
in hun relaties, je ziet ze ook brokken lijmen. Ze kiezen uit de vele
mogelijkheden dìe moderne manieren, die bij hen passen en bij degenen met
wie ze de relatie goed willen houden.
Nu begrijp ik dat de mensen die u hun probleem voorleggen, niet in staat
zijn om zelf een oplossing te vinden. U helpt hen daarbij. Is het dan
misschien geen goed idee om de werkelijkheid wat meer eer aan te doen en
tenminste twéé relevante suggesties te geven, uit het grote beschikbare
aanbod? Dat moet heel goed mogelijk zijn. U geeft zo de briefschrijvers de
ruimte die de moderne mens toekomt en u profileert uzelf niet als
betweter.
Modern mens
Best modern mens,
Het doet me genoegen dat u het doel van deze rubriek zo treffend weet
samen te vatten. Inderdaad: de briefschrijvers hebben een probleem, ze
leggen dat aan mij voor en ze hopen op een oplossing in de vorm van een
duidelijk antwoord. Dat probeer ik hun te geven. Soms maken ze van een mug
een olifant. Dat zeg ik hun dan. Soms is een probleem niet of slechts
gedeeltelijk oplosbaar. Dat zeg ik dan ook.
Het is jammer dat u deze aanpak als dwingend en belerend ervaart. U noemt
mij zelfs een betweter. U vindt dat ik de lezers beter twee suggesties aan
de hand kan doen dan één, door u als zodanig ervaren, dogma. Ik ben dat
niet met u eens. Degenen die mij hun probleem voorleggen, hebben juist
grote moeite met wat u de veelzijdige werkelijkheid noemt; zij zien door
de bomen het bos niet meer. De veelheid aan moderne manieren brengt hen in
verwarring. Door één praktische oplossing aan te reiken bied ik een
uitweg uit wat zij als een niet te ontwarren kluwen van zeden en gewoonten
ervaren. Dat u dit als betweterig beschouwt, neem ik dan maar op de koop
toe.
Overigens heb ik voor u nog een goedbedoelde, misschien overbodige tip.
Erger u niet. Sla deze rubriek gewoon over.
Vraag én antwoord geschreven door:
Joke K.
Naschrift Beatrijs:
Beste Joke,
Met uw eigen antwoord ben ik het helemaal eens.
8-12-2002
Een poosje geleden klaagde iemand in uw
rubriek over het "ge-hallo"
door winkelpersoneel. Ik herkende dit en stoorde mij er ook aan.
Het artikeltje heb ik uitgeknipt. Vervolgens heb ik de stoute
schoenen aangetrokken en ben ik ermee naar de cheffin van mijn
supermarkt gestapt. Zij las het en er volgde een heel prettig
gesprek. Ze waardeerde het dat ik hiermee gekomen was, want men is
er alles aan gelegen dat de klant tevreden is. Bovendien vond ze het
een prachtig onderwerp om met het personeel te bespreken tijdens het
wekelijkse overleg. Ik kan u zeggen: nadien ben ik (en andere
50-plussers) niet meer met "Hallo" begroet! Het geeft een
fijn gevoel dat je dit op zo'n eenvoudige manier kunt oplossen.
J. K.
Voor de rest van de reacties zie: Reacties (2)
