Spring naar inhoud


Homo’s en hetero’s zijn even schuldig aan het bederven van de jeugd

Wat ik een beetje miste in de trammelant over de Olympische winterspelen is informatie over het hoe en waarom van de Russische anti-homowetten. De discussie ging over het nut van een boycot, of atleten wel of niet een statement moesten maken, over de statuur van de Nederlandse toeschouwersdelegatie en welke boodschap daar precies mee werd uitgedragen, maar ik was benieuwd naar de ideologische onderbouwing van deze specifieke mensenrechtenbeknotting. Dat ze in het verre van democratische Rusland tegenstanders van het regime en subversieve elementen, zoals Pussy Riot of bepaalde journalisten, naar strafkampen sturen valt, hoe verwerpelijk ook, te begrijpen. Maar homo’s? Wat is er staatsgevaarlijk aan geflirt in een café of aan een homostel dat tafel en bed deelt en zich verder met zijn eigen zaken bemoeit?

Het enige licht wat in deze duisternis geworpen werd waren twee uitspraken van Poetin zelf. De ene keer zei hij bij monde van Valery Gergiev dat homoseksualiteit hetzelfde was als pedofilie en dus strafbaar. De andere keer, toen een journalist op een persconferentie vroeg of homoseksuele sporters gevaar liepen in Sotsji, zei hij: ‘Zo lang ze van onze kinderen afblijven, zal hun geen haar worden gekrenkt.’ Het leek een grapje, maar hoogstwaarschijnlijk was hij bloedserieus.

Homoseksualiteit draait in de Russische perceptie blijkbaar om kinderen, althans minderjarigen, en het gevaar zit in het bederven van de jeugd. Sinds het opgaan van de homoseksuele leefstijl in de hoofdstroom klinkt zo’n uitspraak absurd in westerse oren (niet in die van iedereen trouwens), maar historisch gezien is het een vertrouwde associatie. Het Franse woord pédéraste betekent homo en komt van paidos, Grieks voor knaap of jongeling. ‘De Griekse beginselen toegedaan’ geldt nog steeds als een eufemisme voor homo en die oude Grieken deden het met jonge jongens, zoals bekend.

Niet dat de moderne homoseksuele levensstijl (paarvorming in een Vinexwijk, huwelijk, kinderen en een labrador) ook maar iets te maken heeft met homoseksualiteit in het oude Griekenland. Socrates en de andere vrijgestelden hadden gewoon een vrouw en kinderen thuis zitten, er waren genoeg slaven om het werk te doen, ze hadden alle tijd om naast de vergaderingen en de sportschool zich te amuseren met goede gesprekken en wijn. Het probleem was dat alle vrouwen en meisjes thuis opgehokt zaten in vrouwenverblijven. Geen gelegenheid voor buitenechtelijke seks en relaties, hooguit met prostituées die doorgaans niet tot de beschaafde klasse hoorden. Zo vreemd is het niet dat het surplus aan seks en erotiek, de seks die buiten de bedding van de huwelijksrelatie treedt, zich richt op beschikbare mensen, namelijk mannen. En als de intiemste contacten zich toch tussen mannen afspelen, dan wordt al snel all things being equal gekozen voor jeugd en schoonheid: de paidos. Een jongeling die niet alleen in liefde en seks, maar ook in allerlei andere belangrijke kennis wordt ingewijd, en die vervolgens eenmaal volwassen trouwt met een hem toegewezen vrouw en zich op zijn beurt oriënteert op de knapenmarkt. Een fantastische tijd voor hart-en-ziel-homo’s, heteromannen roeiden met de riemen die voorhanden waren, en voor vrouwen van welke leeftijd dan ook was het, zoals wel vaker, een rottijd.

Wie z’n vingers brandt aan een minderjarige is de pineut.

De kern van Poetins strijd tegen homo’s is dat ze op jeugd en schoonheid azen en daarmee de aanstormende generatie corrumperen. Dit punt gaat ook voor hetero’s op, want zij azen evengoed op jeugdige schoonheid en ook zij lopen hierbij tegen de wet aan. Ik doel niet op pedoseksualiteit, maar op contacten met fysiek volgroeide en tot seks bereide tieners. Er bestaan wettelijke leeftijdsgrenzen, maar het is heel moeilijk om op het oog iemands leeftijd te bepalen. Je hebt meisjes van 15 die eruitzien als 22 en andersom. Wie z’n vingers brandt aan een minderjarige is de pineut. Vrijwillige relaties tussen docenten en studenten, chefs en ondergeschikten zijn taboe. In Amerika krijgt een jongen van 17 die wederzijds gewenste seks had met een meisje van 14 voor zijn leven een strafblad als pedoseksueel. Prostitutiebestrijders ijveren om de leeftijdsgrens voor prostituées van 18 naar 21 jaar te verhogen. Om vrouwenhandel tegen te gaan natuurlijk, maar toch ook ter indamming van de seks die buiten de geëigende oevers treedt.

Seks met en van jongeren ondermijnt de orde, tegelijk is subversiviteit een van de aantrekkelijkste aspecten van seks. Het valt niet mee om de jeugd te behoeden voor corrumpering, noch in Rusland, noch in het westen.

Artikelen in Column.


0 Responses

Blijf op de hoogte, abonneer je op de RSS feed voor reacties op dit artikel.



Sommige HTML is toegestaan